ÇTexnologiyaÈ tushunchasi texnikaviy taraqqiyot bilan bogÔliq holda fanga 1872-yilda kirib
keldi va yunoncha ikki soÔzdan texnos- sanÕat, hunar va logos-fan, taÕlimot soÔzlaridan tashkil topib, Çhunar fani Ç maÕnosini anglatadi. Pedagogik texnologiya - bu oÔqituvchining oÔquvchilarga oÔqitish vositalari yordamida muayyan sharoitlarda taÕsir koÔrsatishi va bu faoliyat mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan shaxs sifatlarini intensiv shakllantirish jarayonidir. Pedagogik texnologiya -oÔquv jarayonini texnologiyalashtirishni butunligicha aniqlovchi tizimli kategoriya. Zamonaviy taÕlimning eng muhim unsurlari qadimdan shakllanib kelgan. TaÕlim maqsadi, mazmuni, shakl, uslub va vositalari taÕlim jarayonlari mazmunini tahlil qilish uchun qoÔllaniladigan anÕanaviy kategoriyalar boÔlib hisoblanadi. Aynan shu kategoriyalar maÕlum predmet, mutaxassislik yoki ixtisoslik boÔyicha oÔquv-tarbiyaviy jarayonni tashkil qiluvchi pedagog faoliyatining predmeti sifatida yuzaga chiqadi. Qayd etilgan pedagogik kategoriyalarni maqsadga muvofiq ravishda yoÔnaltirilgan pedagogik faoliyatning qonuniyat va mezonlarini tizimlashtiruvchi omil vazifasini bajaradi. Zamonaviy oÔqituvchi dars jarayonida ÒaktyorÓ emas, aksincha ÒrejissyorÓ boÔlishi kerakligini anglashi lozim. Buning uchun esa u bir necha yangicha taÕlim usullarini yaxshi bilishi kerak. OÔqituvchining samarali faoliyat koÔrsatishga undovchi darsning metodik ishlanmasini puxta ishlab chiqishdan farqli oÔlaroq, taÕlim texnologiyasi tinglovchilar faoliyatiga nisbatan yoÔnaltirilgan boÔlib, u tinglovchilarning shaxsiy hamda oÔqituvchi bilan birgalikdagi faoliyatlarini inobatga olgan holda, oÔquv materiallarini mustaqil oÔzlashtirishlari uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishga xizmat qiladi. TaÕlim texnologiyasining markaziy muammosi Ð taÕlim oluvchi shaxsini rivojlantirish orqali taÕlim maqsadiga erishishni taÕminlashdan iborat. OÔz mohiyatiga koÔra pedagogik texnologiya vaqt taqsimotiga muvofiq dasturlanib, ilmiy jihatdan asoslangan xamda kutilgan natijaga erishishni taÕminlovchi pedagogik jarayonning barcha bosqich va qismlarining vazifalari aniq belgilangan tizimni ifodalaydi. TaÕlim jarayonida pedagogik texnologiyalardan foydalanishning samaradorligini baholash ham muhim ahamiyatga ega. Pedagogik texnologiyalarning imkoniyatidan kelib chiqqan holda ularni amaliyotga tatbiq etishning samaradorligini bir qator mezonlar bilan aniqlash mumkin. Bular: taÕlim, tarbiya va shaxsni rivojlantirish vazifalarining oÔzida yaxlit aks ettira olishi; oÔzida zamonaviy fan va texnika darajalarini ifodalay olishi; gÔoyaviy jihatdan talabalarning yosh va psixologik xususiyatlariga mos kelishi; oÔquv materialining zarur axborotlar bilan toÔliq taÕminlanganligi; oÔqitish jarayonida rang-barang metod va vositalarni qoÔllash imkoniyatini taÕminlaganligi; taÕlimning koÔrgazmaliligi va barcha uchun ochiqligini taÕminlash tamoyiliga egaligi; koÔp funksiyali taÕlim vositalaridan foydalanish va ularni oson ekspluatasiya qilish imkoniyatining mavjuligi; pedagogning talabalarga mustaqil ishlarni samarali tashkil etishga koÔmalashish darajasi. Mahorat-shaxsning tajriba orqali orttirgan xususiyati. Biror sohasidagi moslashuvchan koÔnikma va ijodkorlik asosida hosil boÔlgan kasbiy koÔnikmalarning nazariy darajasidir. Mahorat Ð sanÕat, Mahorat izlanish, Mahorat Ð pedagogik texnologiyalarni qoÔllay bilish, mahorat -oÔqituvchining oÔz faoliyatini ilmiy asosda tashkil etish va oÔz-oÔzini tarbiyalashdir. Qobiliyat hamma insonlarda mavjud boÔlib, bir tekisda boÔlmay, biri yuqori,biri oÔrta quyi darajadan ibortdir. |
0
|
|