Pedagogika fani mustaqil OÔzbekiston Respublikasida amal qiladigan uzluksiz taÕlim-tarbiya
tizimining nazariy asoslari, qonuniyat va prinsiplari, oÔziga xos yoÔnalishlari taÕlim-tarbiya jarayonining shakllanishi, tarixiy taraqqiyot bosqichlarini oÔrgatuvchi fandir. Pedagogika fani OÔzbekiston Respublikasida ilmning ustuvor sohasi sifatida eÕtirof etiladi. Shuning uchun ham, pedagogika fanining metodologiyasi sifatida Jahon va Sharq pedagogik tafakkuri durdonalarini mujassamlashtirgan manbalar, tasavvuf taÕlimoti namoyondalarining badiiy va ilmiy asarlari, sharqona taÕlim-tarbiya vositalari va metodlarini oÔz ichiga olgan manbalar, milliy istiqlol gÔoyasi, OÔzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, OÔzbekiston Respublikasining ÇTaÕlim toÔgÔrisdaÈgi Qonuni hamda ÇKadrlar tayyorlash milliy dasturiÈ, dialektik bilish nazariyasi va tabiiy ilmiy majmui eÕtirof etiladi. Yuqorida keltirilgan pedagogika fanining metodologiyasini pedagogik amaliyotga tatbiq etishda jahon pedagogik tajribasida tan olingan va samaralinatijalar berayotgan nazariy qarashlar, ilgÔor pedagogik texnologiyalardan foydalanish nazarda tutiladi. Ular shaxsning oÔquv-biluv faoliyatini liberallashtirish yoÔllari, taÕlim mazmunini tanlash va taÕlim-tarbiya jarayonini amalga oshirish prinsiplari, politexnik va kasb taÕlimi nazariyasi, taÕlimni ijtimoiy foydali mehnat bilan uygÔunlashtirish konsepsiyasi, taÕlim-tarbiya jarayonining fiziologik qonuniyatlariga asoslanib tashkil etilishida namoyon boÔladi. Prezidentimiz aytganlaridek: ÇFuqarolar endi ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarning ishtirokchisi, bajaruvchisi emas, balki bunyodkori va tashkilotchisidirÈ. Bunday yangicha yondashishlar pedagogika fanining obÕekti va predmetini kengaytirdi. Endilikda pedagogika fanining obÕekti faqat taÕlim-tarbiya jarayonining nazariy, metodologik amaliy taÕminlovchi emas, balki komil inson shakllanishi, rivojlanishini taÕminlaydigan keng sohalarni oÔz ichiga oladi. Shuning uchun, ÇKadrlar tayyorlash milliy dasturidaÈgi milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh obÕekti va subÕekti sifatida qaraladi. Bundan tashqari pedagogika fani oldiga yangicha fikrlaydigan, yangicha tafakkur, milliy mafkuraga ega komil insonni shakllantirish vazifalari qoÔyildi. Pedagogika fanining metodologiyasida, mazmunida, tarbiya nazariyasida, taÕlimning tashkil iy shakllarida, komillik darajasi, sifatlarini aniqlashda katta islohiy oÔzgarishlar boÔldi. Bu oÔzgarishlar yangi pedagogik texnologiyalarda oÔz aksini topishi lozim. Pedagogika taÕlim-tarbiya maqsadini jamiyat talablariga va oÔquvchilarning yosh hususiyatlariga qarab mazmunan oÔzgarib borishinioÔrgatadi, mukammal inson tarbiyasining tarkibiy qismlarini va ular oÔrtasidagi aloqa va bogÔlanishlarni ochib beradi. Shu asnoda taÕlim va tarbiya sohasidagi tajribalarni umumlashtiradi, tarbiyaning kelgusidagi rivojlanish istiqbollarini, yoÔllarini koÔrsatib |
0
|
|